תליינו של היטלר – ביוגרפיה חדשה של ריינהרד היידריך

ריינהרד היידריךRobert Gerwarth, Hitler's Hangman: The Life of Heydrich, Yale University Press, 2012

ריינהרד היידריך היה ראש משטרת הביטחון וה-RSHA) SD) וממלא מקום ומושל צבאי בפועל של בוהמיה ומורביה.

הוא נולד בהאלה (Hake) לאב מלחין ומנהל קונסרבטוריון. למד בגימנסיה קתולית. ב-1920 הצטרף לפרייקורפס וב-1922 התגייס לצי הרייך. בשל הפרת הבטחת נישואין פוטר ב-1931 בדרגת אוברלויטננט בגין התנהגות בלתי הולמת. באותה שנה הצטרף ל-NSDAP ול-SS. ביולי 1932 הטיל עליו הימלר להקים ולנהל את שירותי הביטחון (SD). באפריל 1933 מונה למפקד המשטרה הפוליטית הבווארית, באפריל 1934 – לראש מטה המשטרה החשאית בברלין, ב-1936 – למפקד משטרת הביטחון, ומ-1939 עמד בראש המשרד הראשי לביטחון הרייך (RSHA).

החל מ-1938 שימש דמות מרכזית בתהליך גירושם ורציחתם של היהודים. עם פרוץ מלחמת העולם השנייה ב-1 בספטמבר 1939 הורה על הקמת גטאות ליהודים ועל מינוי מועצות זקנים (יודנרט) בכל הקהילות היהודיות בפולין. לאחר הפלישה לברית המועצות הוציאו האיינזצגרופן (עוצבות המבצע), בפקודתו, פונקציונרים קומוניסטים ויהודים בעלי עמדות מרכזיות במדינה ובמפלגה להורג. בהוראות עברו האיינזצגרופן לרצח שיטתי של האוכלוסייה היהודית כולה בשטחים הסובייטים הכבושים. מצויד בכתב הסמכה מ-31 ביולי 1941 החתום על ידי גרינג ושמייפה את כוחו לפעול ל"פתרון סופי של שאלת היהודים", תכנן היידריך את השמדתם של אחד עשר מיליון יהודי אירופה:

"אל: ראש משטרת הביטחון וה-SD

SS-גרופנפיהרר היידריך, ברלין.

בהמשך למינוי מיום 24.1.39, שייפה את כוחך למצוא פתרון לשאלת היהודים שיהיה יעיל ככל האפשר ומותאם לתנאי הזמן, אם באמצעות הגירה ואם באמצעות פינוי, הריני מייפה את כוחך להתחיל בכל ההכנות הדרושות – הארגוניות, הענייניות והחומריות – לפתרון כללי של שאלת היהודים באזור ההשפעה הגרמנית באירופה. אם מינוי זה נוגע בסמכויותיהן של רשויות אחרות, יש לשתפן בכך. כמו כן, אני מטיל עליך להגיש לי בהקדם האפשרי הצעה כוללת של האמצעים הדרושים – הארגוניים, הענייניים והחומריים – ליישום הפתרון הסופי שאנו חותרים אליו.

(-) גרינג"

ב-27 במאי 1942 נורה מידי לוחם מחתרת צ'כי בפראג וב-4 ביוני מת מפצעיו.

פרופ' רוברט גרוורת מספר את תולדות חייו של "הקצב מפראג", כפי שכונה היידריך. הוא שואל בהקדמה לספרו: "כיצד אפשר לכתוב ביוגרפיה על ריינהרד היידריך, אחד משחקני המפתח בג'נוסייד מן הרצחניים ביותר בהיסטוריה, דמות היסטורית שחתן פרס הנובל תומאס מאן כינה אותו 'התליין של היטלר'?".

הוא מתחיל את סקירת חייו של היידריך דווקא ממותו בפראג ומתקדם הלאה לספר על ילדותו ונעוריו וכיצד התקדם בסולם המפלגה הנאצית עד להפיכתו לאחד האישים המרכזיים ברצח היהודים.

כמובן שהיידריך מוכר גם כמי שארגן את ועידת ואנזה (20 בינואר 1942), כפי שמספר גרוורת: "היידריך פתח את הישיבה בכך שהזכיר לאורחיו כי גרינג הפקיד בידו את המשימה של פתרון השאלה היהודית באירופה. מטרת הישיבה הנוכחית, הוא הצהיר, היא אפוא אך ורק לייסד בהירות באשר לשאלות יסודיות ולתאם 'הקבלה של מדיניות'".

ב-9 ביוני 1942 גופתו של היידריך הובאה לקבורה באחת ההלוויות המושקעות ביותר שהתקיימו ברייך השלישי. במשך יומיים ארונו הוצג לראווה בחצר טירת פראג, כאשר עשרות אלפים עברו לצדו, בעידודם של השלטונות הנאצים כמובן. ההלוויה תוכננה היטב על ידי מכונת התעמולה של יוזף גבלס, שר התעמולה הנאצי. הוא כיוון להציג את היידריך הבלונדיני כ"אידיאל נאצי", מרטיר הירואי הראוי לחיקוי על ידי הגרמנים כולם.